Ries Rook kijkt in de spiegel met ....... (aflevering 1)


Wie
: Jelmer van Heek (1986)

Opleiding: PGA B-Professional, in opleiding tot A-professional

Loopbaan:Gymnasium ,niet afgemaakt

Privé:single

Je raakt nooit uitgeleerd op de golfbaan

Wat zie je als je in de spiegel kijkt

Ik zie een 32-jarige jongeman die rust heeft gevonden in het feit dat hij zijn vak niet zou willen verruilen voor een ander vak, en enthousiast is omdat hij weet dat er nog genoeg te ontdekken valt! En niet alleen ontdekken trouwens, er valt ook nog genoeg te veranderen in de golfwereld en daar hoop ik mijn steentje aan bij te dragen.

Bij het verzorgen van je lessen maak je mensen blij, hoe doe je dat???

Wat belangrijk is, is achterhalen waar de leerling het meeste voldoening uit haalt. Soms ben je er meteen achter, soms heb je er een uur of zelfs langer voor nodig. Ook is het zo dat dit tijdens lessen toch anders blijkt te zijn of te veranderen, dus je moet er constant alert op blijven. Vervolgens daag ik de golfer meestal uit om bepaalde slagen te doen, of zo je wilt, een probleem op te lossen. 

Vrijwel iedere golfer denkt te lang na bij een swing, is dat zo!!!!

In de ideale wereld zou een golfer niet (veel) nadenken over zijn/haar swing, maar zo eenvoudig werkt dat helaas niet. We hebben immers geen uit-knop voor onze gedachten. Wat mij opvalt is dat veel golfers nadenken over dingen die niet direct van invloed zijn op de balvlucht. En dan doel ik met name op de gedachten over hoe/wanneer bepaalde lichaamsdelen moeten bewegen.

De meeste golfprofessionals geven les op de drivingrange, jij doet het anders

Waar de driving range heel nuttig voor is, is dat je veel ballen kunt slaan. Hierin schuilt ook meteen 1 van de gevaren van de driving range: hersenloos bal na bal wegslaan.

Verder komt de driving range bijzonder slecht overeen met de golfbaan. Iedereen kan beamen dat een bal van het gras slaan een stuk lastiger is dan van een mat: Het is niet erg om eerst de grond te raken, en dan pas de bal. Sterker nog, dat levert ogenschijnlijk prima resultaten op. Bovendien: leren golfen op de golfbaan is toch veel leuker?? Als ik naar het circuit van Zandvoort ga wil ik ook niet alleen rondjes over de parkeerplaats rijden???

Je geeft ook les aan competitieteams, is de aanpak dat niet wezenlijk anders dan beginnende golfers

Ja en nee.

Ja, omdat competitiespelers vaak al meerdere jaren golfervaring hebben, en daarmee een bepaald niveau. De manier waarop ze dat niveau bereikt hebben, is voor hen waardevol. . Nee, omdat in de kern voor iedere golfer de te leren vaardigheden hetzelfde zijn. Een ervaren golfer worstelt veelal met dezelfde moeilijkheden als beginnende golfers:

-Te dun / te vet balcontact

-Controle over de richting waarin je slagvlak wijst

-Controle over de richting waarin je slagvlak zwaait (zwaaibaan)

-Clubsnelheid

-Een rugzak(je) met onzekerheden

In golf is toch alles al uitgevonden, wat is nu vernieuwing. zeker ook bij het lesgeven

We hebben in golf inderdaad al tot in het kleinste detail uitgewerkt wat er geleerd kan worden. Denk hierbij aan Trackman-data tot achter de komma, biomechanische modellen van hoe verschillende krachten uitwerking hebben op elkaar tijdens een golfswing, en ga zo maar door. Mede dankzij technologie zijn we hier al behoorlijk ver in.

Waar we nog behoorlijk in de kinderschoenen staan, is hoe we deze dingen leren. En voor de gemiddelde golfer zou ik zeggen dat minder informatie het beste helpt. Meer informatie betekent meer dingen kunnen vergeten en door elkaar kunnen halen.

Vernieuwing vindt volgens mij plaats in ons begrip voor hoe onze hersenen werken, en minder in hoe de club en het lijf bewegen.

Jeugd binden en vasthouden bij golfclubs wordt steeds moeilijker, zie jij nog kansen?

De concurrentie met andere sporten is groot, en persoonlijk geloof ik dat het belangrijk is dat kinderen aan teamsport doen. Dus daar gaan we hier op Havelte in de toekomst op inzetten.

Verder geloof ik dat alle volwassenen kinderen de vrijheid mogen geven om op speelse wijze problemen/uitdagingen op te lossen die de coaches, maar vooral het spel zelf, voorschotelen. Het gevaar dat kinderen verzadigd raken, golf saai (gaan) vinden, ontstaat door een overdaad aan te specifieke en vaak te moeilijke instructie. Want laten we eerlijk zijn, hoeveel lol is daar aan voor een kind?

 

Thema lessen verzorgen en vooral in de winterperiode slaan aan bij golfclub Havelte, hoe krijg te dat voor elkaar??????

Het zijn niet zo zeer themalessen, als wel groepstraining. Met hulp van Alexander Renders namens de NGF hebben we een pilot Sportief Beleid gedraaid. Deze bestond uit een trainingsprogramma van 12 uur, verdeeld over 24 weken.

Dat we 80 deelnemers hadden, ging echt alle verwachtingen te boven. Wat van groot belang is geweest, is dat we feitelijk de leden hebben laten bepalen hoe het programma er uit zou komen te zien. Klaarblijkelijk was er behoefte aan, en ik twijfel er geen moment aan dat het op andere golfclubs net zo is. 

Lesklanten zijn nogal kritisch, willen snel resultaat, hoe doe jij dat

Een deel ervan is ervoor zorgen dat het resultaat minder belangrijk voor ze wordt. Als je het even heel zwart-wit bekijkt: het heeft geen zin om (veel) aandacht te geven aan het resultaat, het heeft alleen maar zin om aandacht te geven aan alles wat aan het resultaat voorafgaat. Dit is het moeilijkste deel, maar als het lukt zal het resultaat worden dat de golfer weet hoe ze zelfstandig kunnen leren problemen op te lossen, en dan is het helemaal feest. 

Ben je tevreden met je spiegelbeeld?????

Ik mag niet klagen!

Search